Hos NTE så leverer vi internett og tv via fiber. Som ny kunde kan du sjekke adressen det gjelder på vårt adressesøk, her: NTE - sjekk om du kan få fiber, samt bestille via denne siden om vi kan levere til deg. Om du skal flytte fra et sted til et annet, kan du og sjekke tilgjengelighet på ny adresse via lenken ovenfor.
Merk: Prosessen varierer avhengig av om boligen allerede har installert fiber, eller om det må legges inn ny fiber. Dette påvirker blant annet leveringstiden.
For nye kunder der fiber er installert fra før:
Sjekk tilgjengelighet: NTE - sjekk om du kan få fiber
Start med å sjekke om Altibox-tjenester er tilgjengelige på din adresse.Velg ønsket pakke
Finn den pakken som passer best for dine behov. Når du bestiller, kan du velge om tjenestene skal aktiveres så snart som mulig, eller om du ønsker å utsette oppstarten. Du kan selv velge dato i kalenderen som vises.Fullfør bestillingen
Du blir bedt om å oppgi kontaktinformasjon. Bestillingen bekreftes enkelt med Vipps eller BankID.Aktivering av tjenester
Når bestillingen er registrert, vil en kundebehandler aktivere tjenestene i våre systemer så snart som mulig. Hvis du bestiller på dagtid i ukedagene, kan aktivering ofte skje samme dag. Bestiller du derimot på kveld eller i helg, vil aktivering skje tidligst neste virkedag.Du får en SMS med navn og passord til ditt trådløse nettverk så snart tjenestene er aktive. Har du det travelt? Ring oss i åpningstiden, så hjelper vi deg gjerne!
For deg som bor i borettslag eller sameie med Altibox:
Har du nettopp flyttet inn i et borettslag eller sameie som har Altibox? Da anbefaler vi at du tar kontakt med kundeservice for å komme i gang med tjenestene.
Per i dag er det dessverre ikke mulig å bestille digitalt via bestillingsløsningen på nte.no for denne typen boliger. Når du kontakter oss, hjelper vi deg med å:
Opprette en egen Altibox-bruker
Motta passord og få tilgang til internett og eventuelt tv i boligen
Logge inn på Altibox Mine Sider, hvor du kan:
Endre nettverksnavn og passord
Tilpasse TV-pakken din, som å bytte TV-kanaler og legge til eller fjerne strømmetjenester (hvis TV er inkludert i avtalen)
For deg som bygger ny bolig
Skal du bygge nytt hus og ønsker å bestille internett og TV fra oss? Da kan det hende at du ikke får treff på adressen din i bestillingsløsningen på nte.no. Det vil da se ut som vi ikke kan levere til deg, og dette skyldes ofte at den nye boligen ennå ikke er registrert i våre systemer.
Slik går du frem:
Fyll ut interesseskjemaet som vises på bestillingssiden etter at du har lagt inn adressen du kanskje ikke får treff på. Da får vi beskjed om at du ønsker tjenester fra oss, og vår kundeservice vil kontakte deg dersom vi har fiber i området og kan levere til din nye adresse.
Du kan også ringe oss på telefon 741 50 200, så hjelper vi deg med å sjekke mulighetene for levering.
Vi ser frem til å høre fra deg og hjelpe deg med å få internett og TV i ditt nye hjem!
For eksisterende kunder:
Er du eksisterende kunde av oss og ønsker å gjøre endringer i abonnementet, for eksempel oppgradere fra internett til tv og internett, så kan du nå gjøre dette selv på Altibox Mine Sider. Hvis du ikke får opp dette valget, kan det være fordi du er i bindingstid, tilhører et borettslag, kommunal bolig eller en student-bolig.
Har du spørsmål om pris, sjekk alle våre produkter på nte.no.
Hvordan kan jeg få installert fiberbredbånd fra NTE?
Her finner du informasjon om hvordan bestilling og installasjon av fiber hos oss foregår, i tilfeller hvor det ikke allerede er installert i boligen:
Bestill fiberbredbånd: Start med å sjekke om du kan få fiber fra NTE: Sjekk om du kan få fiber. Når du bestiller, kan du velge om installasjonen skal skje så snart som mulig, eller om du ønsker å utsette oppstarten. Velger du å utsette, kan du selv angi ønsket oppstartsdato i kalenderen som vises på hjemmesiden.
SMS: Du mottar en SMS når vår entreprenør har akseptert oppdraget.
Kveil med rør: En kveil med rør og søketråd blir lagt igjen ved tomtegrensen din.
Graving av grøft: En grøft graves fra tomtegrensen til din nærmeste husvegg, og fiberrøret legges i grøften. Dette gjøres ofte som en egeninnsats.
Avtale med montør: Når du har gjort egeninnsatsen, kontakter du den valgte entreprenøren for å avtale oppkobling.
Inntakspunkt: Fiberrøret avsluttes i en utvendig skjøteboks, og fiber trekkes inn til ønsket plassering av hjemmesentral/ruter.
Installasjon av hjemmesentral: Hjemmesentralen installeres sentralt i huset for best mulig trådløs dekning. Montøren har med seg utstyr som er bestilt og tester fiberen.
Aktivering av tjenester: Tjenestene aktiveres i henhold til avtale, men det er ofte mulig å aktivere tidligere hvis montøren allerede har vært der, eller på et senere tidspunkt hvis du ønsker utsatt oppstart.
Generelt om leveringstid: Leveringstiden ved installasjon av fiberbredbånd er 4-8 uker. Vær oppmerksom på at det kan være lengre leveringstid om vinteren når det er frost i bakken.
Hører du til et område der utbygging pågår, så kan du sjekke status på levering her: Utbyggingsstatus fiberbredbånd - NTE
Tar dere kredittsjekk ved bestilling?
Nei, hos NTE Telekom AS gjennomfører vi ikke kredittvurdering før du bestiller tjenester fra oss som privatperson.
Hvilket firma installerer fiberen?
Det er viktig å merke seg at det ikke nødvendigvis er NTE som installerer fiberen. Noen ganger er det et eksternt selskap som utfører installasjonen, og det kan stå noe annet på bilen eller jakken til montøren. Vi samarbeider med flere pålitelige selskaper for å sikre at installasjonen blir utført på en profesjonell måte.
Hvilket firma er graveentreprenør?
Gravearbeidet utføres ofte av et eksternt selskap. Dette betyr at det kan være et annet firmanavn på utstyret og klærne til graveentreprenøren. Vi leier ofte inn selskaper som er nærmest der du bor for å utføre jobben, slik at arbeidet kan gjøres raskt og effektivt.
Rydder dere opp etter gravearbeidet?
Ja, vi sørger alltid for å rydde opp etter oss. I større områder hvor det pågår utbygging av fiber, kan det se litt rotete ut i en periode, men vi vil forsikre deg om at vi rydder opp etter oss når arbeidet er ferdig.
Hvis du selv må grave på egen tomt som en del av egeninnsats, er det ditt eget ansvar å rydde opp etter arbeidet. I situasjoner hvor vi har ansvaret for gravingen og må flytte på noe, ødelegge asfalt eller lignende, vil vi tilbakeføre området slik det var, eller tilnærmet det.
Er det mulig å ha en annen leverandør på deres fiberlinje?
Per i dag er det ikke mulig å velge en annen leverandør på vår fiberlinje.
Har dere samlerabatt?
Vi tilbyr dessverre ikke samlerabatt eller felles tilbud på tvers av våre selskaper.