Gå til hovedinnhold

Bør jeg ta ut støpslet til hjemmesentralen og dekoder ved lyn og torden?

Oppdatert denne uken

Ja, du bør trekke ut støpslet til hjemmesentralen og dekoderen. Hvis du ikke trekker ut støpslet til de elektroniske apparatene når det lyner og tordner, risikerer du at de blir ødelagt – selv om lynet ikke slår ned hjemme hos deg. Det samme gjelder for elbilladere og nettverkskabler.

Det kan faktisk oppstå skader på det elektriske anlegget i boligen din lenge etter at tordenværet er over. Lynnedslaget fører til at det blir mer spenning i nettet enn normalt, såkalt overspenning. Dette innebærer at elektriske apparater som er koblet til strømnettet får mer strøm i seg enn det de er laget for, og dermed bli ødelagt.

I verste fall kan overspenningen føre til brann under eller i etterkant av tordenværet.

Det anbefales å trekke ut støpslet til tv-kabler, PC, bredbåndskabler, dekodere, routere og modemer, nettverkskabler og antennekabler, vaskemaskin og andre elektriske apparater.

For å unngå at hjemmesentralen kneler, bør du altså koble den fra. Det gjelder også om du har en mediakonverter (en hvit, liten boks det står HET3012 på).

Et godt tips kan være å ta et bilde av hvordan ting var koblet sammen, slik at du kjapt og enkelt kan koble dem tilbake når uværet er over!

Hvordan vet jeg at noe er galt etter lyn og torden?

Skader på det elektriske anlegget etter tordenvær kan være vanskelige å oppdage, men det finnes noen tegn du bør være oppmerksom på:

  • Synlige skader: Misfarging, brente merker eller smeltede deler på elektriske apparater og kontakter.

  • Lukt og varme: Svidd lukt eller varme stikkontakter og ledninger kan tyde på overbelastning eller skade.

  • Ustabil strøm: Sikringer som går ofte, eller lyspærer som slutter å virke etter tordenvær, kan være tegn på elektriske feil.

Hva gjør jeg hvis det gnistrer eller sikringen ryker når jeg setter i støpselet?

Dersom det oppstår gnister eller sikringen slår ut når du kobler til et apparat, må du ikke forsøke å bruke det igjen. Dette kan tyde på en alvorlig skade som kan være farlig.

Kontakt kundeservice på 741 50 200 (åpent hverdager 07:00–22:00) når du er hjemme. Vi tilbyr teknisk bistand over telefon og kan hjelpe deg med feilsøking. Det kan være nødvendig å bytte ut hjemmesentralen dersom den er skadet av lynnedslag.

La enheten være frakoblet til du har snakket med en kundeveileder. Hvis det er feil på det elektriske anlegget i boligen din, kan det være behov for å prate med en elektriker og.

Svarte dette på spørsmålet?