Gå til hovedinnhold

Jeg har problemer med lyden på tv

Oppdatert i dag

Vanlige årsaker til lydproblemer

  1. Feil på utstyr:

    • Defekte høyttalere eller hodetelefoner.

    • Problemer med tv-en eller lydanlegget

  2. Tilkoblingsproblemer:

    • Løse eller feil tilkoblinger mellom enheter

    • Skadede kabler

  3. Innstillinger:

    • Feilkonfigurerte lydinnstillinger på tv-en eller dekoderen

    • Mute-funksjonen er aktivert ved en feiltakelse

Feilsøkingstrinn

  1. Sjekk tilkoblingene:

    • Sørg for at alle kabler er riktig tilkoblet og ikke er skadet

    • Prøv å koble fra og til kablene igjen

    • Om du benytter eksternt anlegg, sjekk at anlegget er på riktig kilde, og ikke står på Bluetooth eller annen kanal.

  2. Kontroller innstillingene:

    • Sjekk at volumet ikke er skrudd ned eller at mute ikke er aktivert.

    • Gå gjennom lydinnstillingene på tv-en og dekoderen for å sikre at de er riktig konfigurert

  3. Start utstyret på nytt:

    • Slå av og på tv-en, dekoderen og eventuelle lydanlegg

    • Prøv å starte dekoderen på nytt ved å trekke ut strømledningen i noen sekunder og deretter koble den til igjen

Spesifikke problemer og løsninger

  1. Ingen lyd fra enkelte kanaler:

    • Sjekk om kanalen sender i et annet lydformat (f.eks. stereo vs. surround)

    • Sjekk om det er slik på tv via nett og: https://tv.altibox.no/ Logg inn med brukernavn og passord til Mine Sider

  2. Lyd og bilde er ikke synkronisert:

    • Sjekk om det er slik på flere kanaler

    • Sjekk om lyden spilles av via tv eller høyttalere som er tilkoblet

    • Enkelte lydanlegg kan oppleve synkroniseringsproblemer hvis de har stått på lenge, eller av andre grunner. Løsningen kan være å trekke ut strømmen fra anlegget i 10 sekunder og deretter koble det til igjen

  3. Lydproblemer med streamingtjenester:

    • Kontroller at internettforbindelsen er stabil og rask nok

    • Prøv å starte streamingappen på nytt eller oppdatere den til nyeste versjon

    • Er det problemer på flere streamingtjenester eller kanaler?

  4. Ingen lyd på noe innhold, hverken streaming eller vanlig tv:

    • Prøv først å bytte HDMI-kabelen. Hvis du ikke har en ekstra kabel tilgjengelig, kan du forsøke å koble fra den eksisterende HDMI-kabelen og sette den inn i en annen HDMI-inngang på TV-en

Ta kontakt med kundeservice hvis du trenger hjelp, du når oss på telefon 741 50 200. Merk at vi ikke har support på tredjeparts utstyr.

Svarte dette på spørsmålet?