Årsaker til lavere internett-hastighet kan være mange. Her er noen vanlige årsaker:
Utdatert maskinvare: Eldre prosessorer og RAM kan være vesentlig tregere enn nyere komponenter.
Utdatert programvare: Dette kan inkludere operativsystem, drivere til nettverkskort, nettleser, osv. Oppdatering av relevant programvare kan løse problemet.
Starte enheten på nytt: Over tid kan ulike prosesser bygge opp ressursbruk på enheten, som igjen fører til at den blir generelt tregere. En omstart vil frigi disse ressursene.
Laptop som ikke er koblet til strøm: Dette kan justere ned hastigheten på ulike komponenter for å spare strøm. Koble den bærbare PC-en til strømkilde og sett strømprofilen til Den beste ytelsen eller tilsvarende.
Internettkabel som ikke støtter hastigheten: Kabelen må være av Cat5e-standard eller nyere for å støtte 1000 Mbps. Cat5-kabler og eldre støtter kun 100 Mbps eller lavere hastigheter, noe som kan påvirke hastighetstesten.
Internettkabel som er skadet: En kabel med brudd, dårlig skjerming eller slitasje kan gi lavere hastighet og ustabil tilkobling. Å bytte kabel kan løse problemet.
Enheten er ikke egnet for hastighetstesting: Spillkonsoller og TV-apparater er ikke anbefalt for hastighetstesting da de ikke nødvendigvis gir konkrete målinger.
Koblet til VPN: Hastigheten kan være begrenset av størrelsen på VPN-tunnelen. Koble fra VPN for å teste hastigheten uten begrensningene fra VPN-tunnelen.
Andre enheter på hjemmenettverket: PC-er, telefoner, nettbrett, spillkonsoller og underholdningsenheter som Chromecast/AppleTV kan bruke båndbredde samtidig som en hastighetstest utføres.
Ekstern router: For å få et nøyaktig resultat ved hastighetsmåling, anbefaler vi at du kobler fra alle enheter i LAN-portene på vår hjemmesentral og tar hastighetsmålingen direkte fra denne. Dette hjelper oss med å bekrefte at vi leverer den hastigheten vi skal, og om eventuelle problemer skyldes den eksterne ruteren. Da du kan få en annen måling via den eksterne routeren.
Hvorfor får jeg ikke full hastighet over WiFi som med kabel?
Kabel vs. Wi-Fi – hva er forskjellen?
Kabel (Ethernet):
Gir direkte og stabil tilkobling uten forstyrrelser. Her kan du få full hastighet, ut fra farten du har i abonnementet ditt.
Wi-Fi:
Sender signaler trådløst gjennom lufta, og hastigheten påvirkes av:
Avstand til ruteren
Vegger og hindringer
Forstyrrelser fra andre trådløse nett
Antall enheter som er koblet til
Et viktig poeng er at Wi-Fi-signaler går i rette linjer – de går ikke rundt hjørner, vegger eller hindringer. Derfor kan signalet bli svakere eller ustabilt hvis ruteren står bak møbler, i et skap, eller hvis signalet må passere gjennom mange vegger.
Hva gir best Wi-Fi-hastighet?
Du sitter nær ruteren
Ruteren står åpent, ikke inne i et skap
Du bruker 5 GHz-båndet eller Wi-Fi 6
Få hindringer mellom ruteren og enheten
Hva kan redusere hastigheten?
Mange bruker nettet samtidig
Du er koblet til 2.4 GHz-båndet (tregere)
Ruteren står gjemt eller langt unna
Enheten, som for eksempel mobilen din eller PC-en har et eldre nettverkskort
Viktig å vite:
I henhold til vilkårene våre kan vi ikke garantere hastighet eller kvalitet på trådløst nett, siden det påvirkes av forhold utenfor vår kontroll.
Men vi kan selvfølgelig hjelpe deg med å forbedre det trådløse nettet ditt!
Føler du at hastigheten er unormalt lav?
Hvis du ikke merker noen bedring etter å ha fulgt stegene over – inkludert å starte både hjemmesentralen og enheten du måler fra på nytt – ta gjerne kontakt med oss. Ring oss på kundeservice når du er hjemme, på telefonnummer: 741 50 200.
