Gå til hovedinnhold

Hvordan måler jeg internett-hastighet med kabel?

Oppdatert for over en måned siden

Hvis du opplever at hastighetsmålingene du har gjennomført ikke er tilfredsstillende, anbefaler vi at du tar en måling via kabel for å se at hjemmesentralen leverer det den skal. Her er en liten oppskrift på hvordan du gjennomfører testen:

  1. Hjemmesentralen settes i bromodus først. (Dette kan gjøres via Altibox Mine Sider.)

  2. For å få et mest mulig nøyaktig resultat, anbefaler vi at du kobler PC-en direkte til hjemmesentralen med nettverkskabel i riktig LAN-port (den som er aktiv ved bromodus – se tabellen nedenfor, da dette varierer mellom ulike hjemmesentraler).

    Viktig å huske på:

    • Bruk en nettverkskabel som støtter høy hastighet – ikke bruk CAT5, da den er begrenset til 100 Mbps. Vi anbefaler CAT5e eller CAT6.

    • Hvis du bruker en bærbar PC, sørg for at den er koblet til strøm under målingen. Dette sikrer at PC-en har full ytelse og gir et mer pålitelig resultat.

  3. Ta hastighetsmåling med Speedtest sin applikasjon og ikke via nettleser. Du kan laste ned applikasjonen her: https://www.speedtest.net/apps/desktop. Velg Windows eller Mac på siden.

  4. Brannmur og Antivirus program kan enkelte ganger påvirke en hastighetsmåling negativt. Selv om vi ikke nødvendigvis anbefaler å slå av disse, kan dette forsøkes på eget ansvar.

Hvis hastigheten via kabel avviker fra ditt abonnement, så er det fint om du tar kontakt med oss. Tlf. 741 50 200.


Oversikt over hjemmesentraler og porter for internettsignal i bromodus:

Hjemmesentral

Port(er) for internettsignal

VMG v1 (VMG8825)

LAN4

VMG v2 (EX5401)

LAN4

VMG v3 (EX5601)

LAN1

FMG

LAN3

FT1 Fibertwist

LAN1

Noen faktorer som påvirker Wifi-signalene

Tar du en hastighetstest via WiFi, vil du ikke få 100% av farten du har i abonnementet ditt. Det er med kabel du vil oppnå best mulig hastighet. WiFi-signalene påvirkes av flere faktorer, som for eksempel:

  • Frekvensbånd: Tester du med 2.4 GHz og ikke 5 GHz, vil 2.4 GHz ha begrenset hastighet, men lang rekkevidde. 5 GHz er raskere, men har begrenset rekkevidde.

  • Avstand til hjemmesentralen: Jo lengre unna du er, desto svakere blir signalet.

  • Antall enheter tilkoblet: Selv om de ikke er i bruk, kan de trekke nett, da apper står og går, nye varsler osv.

  • Forstyrrende elementer: Høyttalere, LED-lys, baby-call kan blant annet påvirke signalene.

  • Bygningsmateriale: Wifi-signalene må kanskje gjennom treverk eller betong, og flere rom eller etasjer.

  • Ekstern router og bromodus: Dersom du har koblet til en ekstern ruter uten å sette hjemmesentralen i bromodus, kan du ende opp med to aktive nettverk som forstyrrer hverandre. Dette kan føre til ustabilt nett og lavere hastighet.

Svarte dette på spørsmålet?