Gå til hovedinnhold

Hvordan kan jeg aktivere fiberbredbånd som allerede er installert i boligen?

Oppdatert for over 2 uker siden

Når fiber er montert fra før, finnes det ofte spor av dette inne i eller rundt boligen. NTE Telekom bruker oransje rør for leveransen av fiber fram til husveggen. Denne avsluttes i en grå eller hvit boks på veggen. Innvendig blir en tynn fiberkabel avsluttet i en hvit skjøteboks eller direkte i en ruter, som vi ofte kaller for hjemmesentral. Denne er merket med NTE. På baksiden av ruteren er det en MAC-adresse som ofte er til hjelp ved bestilling.

  • Start med å bestille fiber fra NTE. Dette kan gjøres digitalt, Sjekk om du kan få fiber eller ved å kontakte kundeservice.

  • Dato for oppstart avtales ved bestilling. Vi kan levere tjenestene umiddelbart hvis alt utstyr er i orden og hjemmesentralen (den hvite boksen) er tilkoblet strøm.

  • Utstyr blir sendt til adressen til avtalt oppstartsdato, eller blir levert av montør om det er behov for det.

  • Hvis det er behov for montør, vil montør ringe deg for å avtale en dato for besøket. Som oftest er det ikke behov for en montør om fiber allerede er installert i boligen.

Merk: Tilhører du et prosjekt under utbygging, er det ikke alltid tjenestene blir aktive samtidig som installasjonen. Av og til blir utstyret kaldinstallert og aktivert først når infrastrukturen i prosjektet er komplett.

Kontakt oss gjerne på chat eller telefon 741 50 200 om du har spørsmål om produkt eller levering av fiber.

Svarte dette på spørsmålet?