Det kan være flere grunner til at du opplever dårlig nett, enten det er via wifi eller kablet nett. Her er noen vanlige årsaker og løsninger:
Jeg har dårlig eller ingen nett over Wifi
1. Sjekk hjemmesentalen og ekstern router:
Plassering: Sørg for at hjemmesentralen ikke er blokkert, og hvis du har en ekstern router, at den står sentralt i hjemmet og ikke er blokkert av vegger eller møbler. Hvis det står noe foran hjemmesentralen, som er lett å flytte unna, prøv det.
Strøm: Kontroller at hjemmesentralen er koblet til strøm og at alle kabler er riktig tilkoblet.
Restart: En enkel omstart kan ofte løse midlertidige problemer med internettforbindelsen. Følg disse trinnene:
Slå av strømmen til hjemmesentralen, og eventuelle tilkoblede enheter som ekstern ruter og mesh-enheter. Dette kan du gjøre ved å trekke ut strømkablene.
Vent i minst 10 sekunder før du kobler til strømmen igjen.
Start enhetene i riktig rekkefølge:
Start først hjemmesentralen og vent til den er helt oppe og går (dette kan ta noen minutter).
Deretter slår du på ekstern ruter eller eventuelle mesh-enheter.
Hvorfor er dette viktig?
Akkurat som mobiltelefoner og datamaskiner, har nettverksutstyr godt av en omstart innimellom – spesielt hvis det har vært påslått i flere måneder uten pause. En omstart kan frigjøre ressurser og rette opp i midlertidige feil.Bruker du mesh-nettverk?
Hvis du har flere mesh-enheter, er det viktig at alle enhetene startes på nytt for at nettverket skal fungere optimalt.
2. Sjekk enheten din:
WiFi-innstillinger: Sørg for at WiFi er aktivert på enheten din og at du prøver å koble til riktig nettverk.
Glemt Nettverk: Hvis du har problemer med å koble til, kan du prøve å “glemme” nettverket og deretter koble til på nytt ved å skrive inn passordet på nytt.
3. Sjekk signalstyrken:
Flytt deg nærmere routeren for å se om signalstyrken forbedres. Hvis signalet er svakt, kan du vurdere å bruke en WiFi-forsterker eller et mesh-nettverk for bedre dekning.
4. Sjekk for interferens/forstyrrelser:
Unngå å plassere elektroniske enheter nært hjemmesentralen eller ekstern router. Enheter som kan forstyrre signalet, som mikrobølgeovner og trådløse telefoner osv.
5. Sjekk om overbelastning:
Hvis mange enheter er koblet til nettverket samtidig, kan det redusere hastigheten. Prøv å koble fra eller slå av enheter du ikke bruker, og kable enheter når du kan.
6. Oppdater utstyr
Firmware: Vår hjemmesentral har alltid nyeste programvare. Har du tatt strømmen av den i det siste så er det oppdatert. Har du egen ekstern router så anbefaler vi en sjekk om det finnes oppdateringer for routeren din. Oppdatert firmware kan forbedre ytelsen og løse kjente problemer.
Enheter: Sørg for at enhetene dine også har de nyeste oppdateringene installert.
7. Gamle enheter:
Eldre enheter kan ha dårligere ytelse og svakere antenner for wifi. Vurder å oppgradere til nyere utstyr.
8. Kontakt kundeservice
Feilmeldinger: Logg inn på Altibox Min Side og sjekk om det er feilmelding i ditt område.
Kundeservice: Hvis du fortsatt har problemer, er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med vår kundeservice på telefon 741 50 200. Vi hjelper deg gjerne med feilsøking, og det er en fordel om du er hjemme når du ringer – da kan vi sammen gå gjennom utstyret og finne løsningen raskere.
Jeg har dårlig eller ingen nett over kablet nett (nettverkskabel)
Sjekk kabeltilkoblingene
Riktig kobling: Sørg for at nettverkskabelen er koblet riktig mellom hjemmesentralen og enheten (PC, TV-dekoder, etc.).
Annen port: Prøv å koble kabelen til en annen port på hjemmesentralen hvis du mistenker at én port ikke fungerer.
Test med en annen kabel
Nettverkskabler kan bli slitt eller skadet. Hvis du har en ekstra kabel, prøv å bytte for å se om det løser problemet.
Start enheten på nytt
Restart både hjemmesentralen og enheten som er koblet med kabel. Dette kan løse midlertidige tilkoblingsproblemer.
Sjekk om internettkabelen støtter hastigheten du har
Kabelen må være av Cat5e-standard eller nyere for å støtte 1000 Mbps. Cat5-kabler og eldre støtter kun 100 Mbps eller lavere hastigheter, noe som kan påvirke hastighetstesten.
Bruk direkte tilkobling
Hvis du vanligvis bruker en ekstern router, prøv å koble enheten direkte til hjemmesentralen for å utelukke feil i routeren.
Oppdater nettverksdriver
På PC-er kan utdaterte drivere for nettverkskortet føre til problemer. Sjekk om det finnes oppdateringer via enhetens produsent eller Windows Update.
Sjekk for feilmeldinger
Logg inn på Altibox Min Side og se om det er registrert feil i ditt område som kan påvirke kablet nett.