Gå til hovedinnhold

Hva er forskjellen på 2,4Ghz og 5Ghz internett?

Oppdatert for over en måned siden
  • 5Ghz har høyere hastighet, men kortere rekkevidde.

  • 2,4Ghz har lengst rekkevidde, men begrenset hastighet.

Flere moderne enheter, inkludert Altibox Wifi Overalt, slår sammen disse nettene. Andre mesh-nettverk og mobiltelefoner kan bytte aktivt mellom dem automatisk, basert på avstanden til nærmeste ruter eller mesh-punkt. Dette gir deg en optimal brukeropplevelse, uansett hvor du befinner deg i hjemmet ditt.


Hvorfor finner jeg ikke 5Ghz-nettverket?

Det kan være flere grunner til at du ikke finner 5GHz-nettverket, her er noen mulige forklaringer:

  • Sammenslåing: 5Ghz- og 2.5Ghz-nettverkene kan være sammenslått. Dette kan typisk være tilfelle hvis du har et mesh-nettverk. Begge nettverkene er tilstede, men kun ett av dem er synlig.

  • Nettet er deaktivert: 5Ghz er deaktivert på Altibox Mine Sider.
    Løsning: Logg inn på Altibox Mine Sider og aktiver 5Ghz under Internett-innstillinger.

  • Gamle enheter: Eldre enheter, som gamle mobiltelefoner, kan ha begrensninger i maskinvaren som gjør at de ikke støtter 5Ghz-frekvensen. Dette kan føre til at de kun kan koble til 2,4Ghz-nettverket.
    Løsning: Undersøk dette og eventuelt invester i nytt utstyr eller enhet.

  • Rekkevidde: Rekkevidden på 5Ghz er mye kortere enn 2.5Ghz. Dersom enhetene du prøver å logge inn med er for langt unna, vil du ikke kunne se 5Ghz nettverket.
    Løsning: Forsøk å gå nærmere hjemmesentralen for å se om 5Ghz nettet dukker opp igjen.

  • Fysiske hindringer: 5Ghz har større utfordringer enn 2.5Ghz med å komme igjennom fysiske hindringer som vegger og etasjeskille.

  • Søke opp nettet: Det tar lenger tid for enheter å søke opp 5Ghz-nettverket på grunn av lengre “discovery rate”. Noen ganger kan det ta inntil 20 sekunder å finne 5Ghz-nettverket.

  • Høyt forbruk av CPU: Hjemmesentralen har høyt forbruk av CPU, da kan den kutte WiFi for å ikke gå i lås.
    Løsning: Koble fra utstyr og ta en fabrikkresett.

  • Støy: Det er mye støy på 5Ghz-linjen, og andre sendere kan forstyrre den.
    Løsning: Undersøk om hjemmesentralen står nært elektroniske enheter som mikrobølgeovner, babycall, bluetooth-enheter, eller LED-lys. Forsøk å flytt dette unna, for å se om det blir bedre.

  • Defekt Wifi-chip: Ved mistanke om defekt Wifi-chip på hjemmesentralen, ta kontakt med kundeservice for et feilsøk. Ring oss når du er hjemme på 741 50 200.


Hvordan utfører jeg en fabrikkreset av hjemmesentralen?

  1. Finn et tynt objekt, som en binders, øredobb eller en tannpirker.

  2. På undersiden av hjemmesentralen finner du et lite hull merket "RESET".

  3. Stikk objektet forsiktig inn i hullet til du kjenner og hører at knappen trykkes inn.

  4. Hold knappen inne i ca. 10 sekunder, til hjemmesentralen starter på nytt.

  5. Oppstarten kan ta ca. 10–15 minutter.

Svarte dette på spørsmålet?