Gå til hovedinnhold

Hvordan avslutte eller pause Altibox-abonnementet mitt?

Oppdatert for over en måned siden

Oppsigelsestid og binding

  • Standard oppsigelsestid: Inneværende måned + én måned.

    • Eksempel: Sier du opp i august, avsluttes abonnementet ved utgangen av september.

  • Bindingstid: Kan være 6–12 måneder.

    • Bindingstid betyr at du har forpliktet deg til å være kunde hos oss i x antall måneder fra avtalen startet.

    • Ved oppsigelse før bindingstiden er over, er det ingen oppsigelsestid. Hvis du velger å avslutte tjenesten i bindingstiden, vil du få et avbruddsgebyr. Gebyret regnes ut slik at du betaler tilbake den fordelen du har mottatt på etablering eller tjenesten.

Er du usikker på om du har bindingstid? Du finner svaret i ordrebekreftelsen som ble sendt til abonnementsinnehaveren da avtalen ble inngått. Søk etter e-posten med emnet: "Ordrebekreftelse for Altibox-tjenester (Kundenummer)"

Kan jeg utsette oppsigelse av tjenesten?

Hvis du trenger tjenesten din litt lenger enn planlagt, er det mulig å utsette oppsigelsesdatoen. Vær oppmerksom på at dette må avtales før den opprinnelige oppsigelsesdatoen. Ta kontakt med oss på kundeservice, så hjelper vi deg.


Pause abonnementet midlertidig

  • Du kan sette abonnementet på pause i inntil 6 måneder, forutsatt at bindingstiden er over.

  • Pausen trer i kraft etter inneværende måned + én måned fra du gir beskjed.

  • Det er mulig å pause tjenestene en gang per år.

  • Kontakt kundeservice for å sette abonnementet på pause.


Hva skjer ved avbestilling av tjenester før aktivering?

Ved oppsigelse eller avbestilling etter angrefristens utløp, men før tjenestene er aktivert, vil du bli fakturert et gebyr som er spesifisert i ordrebekreftelsen.

Angrefristen regnes fra den datoen du aksepterte tilbudet.


Kan jeg utsette aktivering hos dere?

Ja, du kan utsette aktiveringen av tjenestene dine, avhengig av hvilken type oppkobling du har:

  • Ved nyinstallasjon (når fiber graves inn til bolig og vi installerer en hjemmesentral hos deg): Du kan utsette aktiveringen i opptil 12 måneder etter at utstyret er koblet opp, dersom du for eksempel har bindingstid eller oppsigelsestid hos en annen leverandør. Vi må få beskjed om dette før du går aktiv hos oss.

  • Ved eksisterende hjemmesentral (du har allerede hjemmesentral fra oss i boligen): Du kan utsette aktiveringen i opptil 9 måneder, så lenge du gir beskjed før aktivering hos oss.

Oppsigelse når du har utsatt oppstart

Hvis du har fått aktivert hjemmesentralen og dermed har blitt registrert som aktiv kunde, men velger å ikke ta i bruk tjenestene med en gang, kan du fortsatt utsette oppstarten. Dersom du sier opp abonnementet før du har tatt tjenestene i bruk, vil dette regnes som en avbestilling, og du vil motta et avbestillings-gebyr som er spesifisert i ordrebekreftelsen din. Dette gebyret gjelder fordi bindingstiden som kunde har startet, selv om du ikke har begynt å bruke tjenestene.

Merk at du kan i tillegg motta et bruddgebyr på en fordel du har mottatt i avtalen din. Det kan for eksempel være en fordel på etableringskostnaden som står oppgitt i din ordrebekreftelse.

Er du usikker på hva etableringsgebyret er? Du finner svaret i ordrebekreftelsen som ble sendt til abonnementsinnehaveren da avtalen ble inngått. Søk etter e-posten med emnet: "Ordrebekreftelse for Altibox-tjenester (Kundenummer)"


Fakturering ved oppsigelse

  • Den siste fakturaen sendes vanligvis i den siste hele fakturaperioden før abonnementets sluttdato.

    • Eksempel: Hvis abonnementet avsluttes i begynnelsen av september, kan siste faktura være sendt i august.

  • I noen tilfeller vil du motta en sluttfaktura, i de tilfellene abonnementet avsluttes midt i måneden. Eksempler på dette er ved flytting, eller at eier av abonnementet har gått bort.


Hvordan sier jeg opp?

  • Oppsigelse må gjøres via kundeservice, ikke via Mine sider.

  • Du kan starte en chat via ikonet nederst til høyre på nettsiden eller ved å benytte vårt kontaktskjema.

Ved innsending av oppsigelse via kontaktskjemaet, kan kundeservice ta kontakt med deg dersom:

  • vi mangler nødvendig informasjon, eller

  • du er i en bindingstid og oppsigelsen medfører et bruddgebyr.

Når oppsigelsen er registrert, vil du motta en e-postbekreftelse med sluttdato for tjenesten.

Tips: Hvis du ikke finner bekreftelsen, sjekk søppelpost/spam-mappen.

Oppsigelsestid:

  • Gjelder inneværende måned + én måned.

  • Du har tilgang til tjenestene ut hele den påfølgende måneden.

  • Abonnementet avsluttes formelt den første dagen i måneden etter oppsigelsestiden.

Personvern:

  • Kun den juridiske eieren av abonnementet kan få informasjon om oppsigelse og fakturering.

  • Kun juridisk eier kan si opp kundeforholdet.

Svarte dette på spørsmålet?