Er tv-bildet uskarpt?
Opplever du uskarpt eller dårlig tv-bilde på dekoderen eller via Altibox-appen? Dette kan gjelde en eller flere kanaler.
Bytt kanal frem og tilbake
Hvis problemet ikke løser seg av seg selv innen rimelig tid, kan det hjelpe å bytte kanal frem og tilbake.
Gjelder det en eller flere kanaler?
Sjekk om det gjelder én kanal eller flere kanaler på direktesendt tv.
Sammenlign med app
Hvis du for eksempel har uskarpt bilde på NRK eller TV 2, kan du sammenligne med NRK-appen og TV 2 Play-appen for å se om bildet er like dårlig der.
Bruk internettkabel:
Har du en Modell A-dekoder tilkoblet trådløst internett, anbefaler vi at du kobler den til med en internettkabel der det er mulig. Dette vil gi en mer stabil og pålitelig opplevelse.
Hakker eller fryser tv-bildet?
Hakking eller fullstendig frys av tv-bildet kan være resultat av nettverksproblemer. Prøv disse tipsene for å få et godt tv-bilde:
Sjekk driftsmeldinger på Mine sider
Er det problemer med internett i området der du bor, vil det dukke opp en driftsmelding hvis du logger inn på Mine sider. Ved eventuelle feil vil du få et normalt tv-bilde tilbake når problemet er løst.
Er du tilkoblet nett?
Dersom tv-dekoderen ikke fungerer, er det lurt å sjekke om du har internett. Dersom du nylig har mistet tilgang til nettet, kan du forsøke å gjøre en omstart av hjemmesentralen (boksen som gir deg internett-tilgang) ved å dra ut stikkontakten, vente i 10 sekunder og sette kontakten inn igjen.
Start utstyret på nytt
Hvis du opplever at tv-bildet hakker eller fryser, kan det hjelpe å dra ut stikkontakten fra tv-dekoderen. Vent i 10 sekunder før du setter kontakten inn igjen. Fungerer ikke dette, vil neste steg være å gjøre en omstart av hjemmesentralen.
Har du flere dekodere?
Har du mer enn én dekoder, og det bare er den ene dekoderen som ikke virker, kan du bytte dem om for å sjekke om feilen skyldes plasseringen eller dekoderen.
Det er også lurt å sjekke om det er noe galt med kabelen, ved å bytte om kablene til tv-dekoderne.
Sjekk oppkoblingen
Dersom dekoderen er tilkoblet via trådløst nett, kan du forsøke å heller bruke kabel. Hjelper dette, er det mulig at den trådløse forbindelsen ikke fungerte godt nok.
Ingen signal eller sort tv?
Sjekk dette før du kontakter kundeservice.
Driftsmeldinger på Mine Sider
Hvis det er linjebrudd eller feil på sentraler i ditt område, vil det ligge en melding på Mine sider. Gå inn via mobildata eller på jobb og sjekk dette først. Din Altibox-leverandør vil få rettet feilen - det er ikke noe du kan gjøre selv.
Er dekoderen på?
Det første du bør sjekke, er om dekoder står på og lyser. Det skal lyse grønt på Q22 og hvitt på Modell A - se på undersiden i front på sistnevnte. Hvis det ikke gjør det, skru på dekoderen og se om det løser problemet.
Har du valgt rett kilde/input på tv-en?
Tv-en må være innstilt på Altibox-dekoderen som kilde til lyd og bilde, og ikke for eksempel på DVD-spilleren din. Altibox-dekoderen skal vanligvis være på en HDMI-inngang.
Gjør følgende: Bruk fjernkontrollen (som oftest den fjernkontrollen som tilhører selve tv-en din, med mindre du har koblet Altibox-fjernkontrollen til tv-en din) og knappen merket AV, Source eller Meny, Innstillinger og deretter Input.
Kjør omstart på alt utstyr
Restart hjemmesentralen ved å trekke ut stikkontakten, vente i 10 sekunder og så sette den inn igjen. Vent på at alle innstillinger og tilkoblinger skal bli aktive.
Prøv en annen HDMI-kabel
Mange Altibox-kunder har gamle HDMI-kabler montert mellom tv-en og dekoderboksen. Gamle kabler som har kommet i klem eller har smuss på kontaktene, vil før eller siden gå ut over bildekvaliteten.
Forsøk å bytte HDMI-kabel, aller helst den som fulgte med dekoderen, dersom tv-bildet er utilfredsstillende.
Er dekoderen koblet til hjemmesentralen?
Sjekk at nettverkskabelen ut fra dekoder er koblet riktig, enten til punkt i veggen, via wifi-router, eller direkte til hjemmesentralen.
Sjekk at kabelen står i rett port i hjemmesentralen. Dette kan påvirkes av om du har satt på bromodus eller ikke, og kommer an på hvilken hjemmesentral du har.
Er tv-en koblet til dekoder?
Sjekk at alle kabler er koblet skikkelig til på, og at kabelen ikke er brutt eller skadd.
Sjekk nettverkskabelen
Gamle standarder eller skadde nettverkskabler gir dårlig signal. Nye CAT5e og høyere standard er anbefalt. For eksempel den gamle typen CAT5-kabel har en begrensning på maks 100mbps.
'Tv-tjenesten er for tiden utilgjengelig'?
Dette er en standard melding når din dekoder er koblet til tv-en men mangler tilkobling til internett.
Gjør en omstart av tv-utstyret ditt
Forsøk først å ta en "kaldstart" på dekoderen ved å trekke ut stikkontakten, vent i 10 sekunder og sette den tilbake på plass.
Hvis dette ikke løser problemet, gjør du en omstart av hjemmesentral ved å trekke ut i 10 sekunder, og sette tilbake strømkabelen.
Sjekk driftsmeldinger på Mine sider
Logg på Mine Sider for å sjekke om det er feilmeldinger for ditt område som kan forklare hvorfor du ikke har tilgang til tv-portalen.
Sjekk tilkoblinger og kabler
Hvis omstart ikke hjelper, bør du sjekke kablingen mellom dekoder og hjemmesentral. Prøv å koble direkte fra dekoder til hjemmesentral ved hjelp av en lang nettverkskabel for å kunne utelukke at intern kabling via for eksempel punkt i veggen eller signalforsterker som Google Wifi er problemet. Forsøk flere nettverksporter i hjemmesentralen og eventuelt en annen nettverkskabel for å være helt sikker.
Fungerer det fremdeles ikke?
Ring kundeservice for teknisk bistand på 741 50 200, når du er hjemme.
Hvordan oppdatere dekoderen?
Automatiske oppdateringer: Altibox dekodere er satt opp til å oppdatere seg selv automatisk. Dette skjer vanligvis om natten når dekoderen ikke er i bruk. Du trenger ikke å gjøre noe for å aktivere denne funksjonen.
Manuelle oppdateringer: Du kan trekke ut strømmen til dekoderen, vente i omtrent 10 sekunder, og deretter koble den til igjen. Dette kan hjelpe med å løse midlertidige problemer og kan også tvinge dekoderen til å søke etter oppdateringer.
Hvordan kan jeg uføre en fabrikkreset av dekoderen min?
Av og til kan det være nødvendig å utføre en fabrikkreset av dekoderen, spesielt hvis problemer ikke løses ved å ta en restart av dekoderen eller å trekke ut strømmen. Dette er ofte første steg i et feilsøk sammen med kundesenteret.
Det finnes to måter å tilbakestille dekoderen på: enten manuelt eller via menyen på dekoderen. Fremgangsmåten for tilbakestilling via menyen varierer avhengig av hvilken dekodermodell du har.
Manuell tilbakestilling med binders
Finn et tynt objekt, som en binders, enden av en øredobb eller tannpirker
På baksiden av dekoderen finner du et lite hull merket "RESET"
Stikk objektet forsiktig inn i hullet til du kjenner og hører at knappen trykkes inn
Hold knappen inne i ca. 10 sekunder, til hjemmesentralen starter på nytt
Oppstarten kan ta 10–15 minutter, så vær tålmodig
Tilbakestilling til fabrikkstandard for Modell A-dekoderen via menyen
Trykk på hjemknappen på fjernkontrollen, (knappen som ser ut som et 'Hus')
Naviger til Innstillinger, velg med OK
Velg Enhetsinnstillinger, velg med OK, velg Enhetstinnstillinger en gang til
Velg så Tilbakestilling til fabrikkstandard, velg med OK
Merk at en fabrikkresett kan føre til at lagret informasjon og personlige innstillinger blir slettet. Du må derfor logge inn på apper og konfigurere enkelte funksjoner på nytt etter tilbakestillingen.
Tilbakestilling til fabrikkstandard for Q22-dekoderen via menyen
Trykk på Altibox-knappen på fjernkontrollen
Naviger deg til Innstillinger og trykk OK
Velg Dekoder i menyen til venstre og trykk OK.¨
Velg så Gjenopprett fabrikkinnstillinger og trykk OK. Bekreft valg ved å trykk Gjenopprett og OK
Dekoder sletter da alt og starter opp som ny. Det kan ta noen minutter før den er klar til bruk igjen
