Gå til hovedinnhold

Hvordan sette opp og logge på e-postkontoen min?

Oppdatert denne uken

Du kan enten bruke NTEs Webmail eller en tredjeparts e-postklient for å få tilgang til e-posten din. Du kan opprette en e-postadresse på Mine Sider.

Webmail finner du på https://mail.altibox.no. Der kan du logge inn med e-postadresse og passord for å få tilgang til e-post, kalender og kontakter.


Slik setter du opp Altibox/NTEs e-post

E-postkontoen kan også settes opp i en e-postklient, som f.eks. Microsoft Outlook, Mozilla Thunderbird, eller diverse e-post-apper i Android/iOS. Da får du tilgang til din e-postkonto på en tredjeparts e-postklient.

Innstillinger for generelt oppsett, og spesifikt for noen av de mest brukte e-postklientene, finnes på Altibox.no - Slik setter du opp Altibox e-post.


Jeg får en feilmelding når jeg sender eller mottar e-post, eller jeg mottar ikke e-post i det hele tatt. Hva gjør jeg?

Dersom du opplever feilmeldinger ved sending eller mottak av e-post – eller ikke mottar e-post i det hele tatt – kan det skyldes feil i oppsettet, spesielt hvis du bruker en tredjeparts e-postklient (som Outlook, Apple Mail eller lignende).

Dette kan du prøve:

  1. Test e-postfunksjonen: Send en e-post til deg selv fra en annen e-postadresse for å sjekke om meldingen kommer frem.

  2. Sjekk e-postoppsettet: Gå gjennom innstillingene i e-postklienten og kontroller at alt er riktig konfigurert (servere, porter, brukernavn/passord osv.).

  3. Start på nytt: Hvis du er usikker på oppsettet, kan det enkleste være å slette kontoen i e-postklienten og legge den inn på nytt.


Merk: Vi tilbyr ikke brukerstøtte for oppsett av e-post i tredjeparts e-postklienter (som Outlook, Apple Mail osv.). De fleste e-postapostklienter har egne hjelpesider, eller du kan besøke lokal it-hjelp, benytte YouTube, forum eller spør et familiemedlem eller en venn som kan hjelpe deg.


Hvor finner og endrer jeg passord til e-post?

Dine e-postkontoer fra Altbox/NTE kan du selv administrere inne på Mine sider. Det betyr at du kan opprette og slette e-postkontoer, bytte navn og bytte passord.

Er e-post min sperret eller slettet?

Er det lenge siden du sjekket mailen?

I henhold til Altibox sine vilkår for e-post, vil inaktive e-postkontoer, det vil si e-postkontoer som ikke har blitt logget inn på i løpet av de siste seks månedene, bli sperret/deaktivert.

Du får varsel 14 dager og 7 dager før kontoen blir sperret. Hvis e-postkontoen er deaktivert, har du tre måneder på deg til å gjenopprette den på Mine sider.

Dersom e-postkontoen blir liggende med status deaktivert i tre måneder etter sperring, slettes e-postkontoen og dens innhold.

Dersom en e-postkonto først er slettet, vil den ikke kunne aktiveres igjen, heller ikke av kundeservice. Den er tapt.

Svarte dette på spørsmålet?