Avsender: [email protected] eller [email protected]
Det finnes et dedikert team hos Altibox som jobber kontinuerlig med å identifisere nye trusler som kommer via e-post, inkludert spam, virus, svindel, phishing og spoofing.
Teamet som utvikler filtre og regler, baserer disse på kjente trusler og hvordan trusselbildet endrer seg over tid. For eksempel, vil e-postdomener som er kjent for å sende ut spam bli blokkert og fanget opp av regler som sørger for at e-posten havner i Cleanmail i stedet for innboksen din.
Noen ganger kan disse reglene være feil og blokkere mottatte e-poster som egentlig skulle ha kommet til innboksen. Dette kan løses ved å klikke på «Flytt e-post til innboks» i Karantenerapporten. Da vil den aktuelle e-posten bli flyttet fra Cleanmail til innboksen din. Hvis du også klikker på «Godkjenn avsender», vil avsenderen bli hvitelistet, og du vil motta fremtidige e-poster fra denne avsenderen uten at Cleanmail fanger dem opp.
Dersom du anser avsender som en sikker avsender trykker du på hviteliste bak e-posten.
Dersom du ikke kjenner igjen og ikke stoler på e-post adressen, trykker du svartvask bak e-posten og den vil automatisk bli avslått fra din innboks.
Hvordan logger jeg meg inn på Cleanmail?
Cleanmail og Webmail (mail.altibox.no) bruker ikke automatisk samme passord, selv om du bruker e-postadressen din som brukernavn.
For å logge inn på Cleanmail må du vente til du mottar en karantenerapport. En karantenerapport er gyldig i 15 dager og ser slik ut:
Dersom du prøver å bruke en karantenerapport som er eldre enn 15 dager, vil du ikke kunne logge inn. Du vil enten få en feilmelding, eller oppleve at innloggingen laster og laster uten å komme videre. Men frykt ikke! Hvis du kontakter din Altibox-leverandør, kan du få tilsendt en midlertidig karantenerapport som er gyldig i 48 timer.
Hvordan kan jeg skru av Cleanmail?
Det er dessverre ikke mulig å skru av denne funksjonen.
Hvorfor kan jeg ikke slette e-poster i Cleanmail?
Det er ikke mulig å slette e-poster i Cleanmail. Dette skyldes at Cleanmail ikke fungerer som en vanlig innboks, men som et sted hvor Altibox e-postbrukere kan sjekke hvilke e-poster som har blitt blokkert. Av og til kan Cleanmail blokkere e-poster som ikke skulle vært blokkert, men du kan enkelt frigjøre disse e-postene i Cleanmail.